Datum objave: 9. siječnja 2025.
Kategorija: Stručni članci

Uloga kreposti u duhovnom rastu vjeroučitelja

   Kreposti su kao stepenice u duhovnom rastu vjeroučitelja. Njihova glavna svrha jest duhovno penjanje i rast, koji iz dana u dan treba težiti ka savršenstvu i biti sve prepoznatljiviji.

   Duhovni rast teži za sve intimnijim sjedinjenjem s Kristom i to po sakramentima. Bog nas zove u to intimno jedinstvo s Njime i preko kreposti, gdje se daju posebne milosti za duhovni rast. Preduvjet za to je duhovno zdravlje, a posebno za vjeroučitelje. Biti duhovno zdrav znači imati zdrave duhovne organe: savjest, intelekt, život, kulturu, religioznost, karakter, spolnost, vjeru. Duhovno zdravlje je temelj rasta po krepostima, no nemoguće je ne biti ranjavan i biti uvijek na visini duhovnosti. Stoga, bez meditacija, sabrane molitve, duhovnih vježbi, duhovnih obnova nema ni duhovnog zdravlja. Potrebna je čvrsta disciplina i svakodnevna borba, primanje sakramenata, čišćenje duše, neprestana komunikacija s Bogom, nastojanje oko kreposti kako bi iz dana u dan duhovno rasli. Neizostavni „lijekovi“ u primjeni kreposti i duhovnom rastu vjeroučitelja su Božja riječ, sakramenti i molitva.

   S Božjom pomoći, kreposti imaju značaj i daju lakoću u vršenju dobra. Božja milost pročišćuje i uzdiže kreposti. Ljudske kreposti ukorijenjuju se u bogoslovne, koje se odnose izravno na Boga i potiču vjeroučitelje na suživot s Presvetim Trojstvom.

   Kreposti kod vjeroučitelja zasnivaju, nadahnjuju i obilježavaju njegovo moralno djelovanje. Život po krepostima jedan je od temeljnih uvijeta za naviještanje Evanđelja i za poslanje Crkve u svijetu. Samo svjedočanstvo kršćanskoga života ima moć privući ljude k Bogu i vjeri. Kroz kreposti, vjeroučitelji ispunjavaju svoje zemaljske zadaće čestito, strpljivo i s ljubavlju, i sve još protkano liturgijom.

   Uloga razboritosti je što neposredno upravlja sudom savjesti. Razborit čovjek uređuje život slijedeći taj sud. Zahvaljujući ovoj kreposti, primjenjujemo moralna načela i svladavamo dvojbe o dobru kojeg treba izvršiti i zlu kojeg treba izbjeći.

   Pravednost je krepost koja ima ulogu u postojanoj i čvrstoj volji dati Bogu i bližnjemu što im pripada. Pravednost nas upućuje poštivati prava svakoga, te u ljudskim odnosima uspostaviti sklad pravednosti zbog općeg dobra.

   Veliku i neizostavnu važnost u duhovnom rastu vjeroučitelja ima i jakost. Ova krepost nam omogućava čvrstoću i postojanost u traganju za dobrom. Jakost jača našu odluku da se odupiremo napastima i svladavamo zapreke u moralnom životu. Krepost jakosti osposobljava nas da pobijeđujemo strah i odvažno se suočimo s iskušenjima.

   Umjerenost nam omogućava upravljanje nagonima i drži želje u granicama čestitosti. Umjerena osoba osjetilne težnje usmjeruje prema dobru, čuva zdravu moć rasuđivanja i ne ide za vlastitim nagonima.

   Bogoslovne kreposti: vjera, ufanje i ljubav, nas nadahnjuju i obilježavaju naše moralno djelovanje. One oblikuju i oživljavaju sve moralne kreposti.

   Vjera, krepost po kojoj vjerujemo u Boga i kao Kristovi učenici dužni smo ne samo čuvati vjeru i od nje živjeti, nego je vrh svega ispovijedati i za nju otvoreno svjedočiti i širiti je.

   Po ufanju čeznemo za vječnim životom, stavljajući svoje pouzdanje u Kristova obećanja. Kršćansko ufanje preuzima i dovodi do punine naša nadanja, kojoj je početak i uzor Abrahamova nada, koji je u Izaku bio obasut Božjim obećanjima.

   Uloga ljubavi je nova zapovijed. Njome Boga ljubimo iznad svega, a svoga bližnjega kao same sebe iz ljubavi prema Bogu. Ljubav oživljava i nadahnjuje vježbanje u svim krepostima, ona ih spaja i raspoređuje. Život nadahnut ljubavlju daje nam slobodu djece Božje. Ljubav je dobrohotnost, prijateljstvo i zajedništvo.

    Uloga kreposti jest da duša teži vrhuncu dobrote koji nikada ne smije gubiti iz vida, a taj vrhunac jest prebivalište Božje. Vjera, ufanje i ljubav, zajedno sa ostalim krepostima, te duhovnošću i duhovnim zdravljem, osiguravaju nam siguran put u duhovnom rastu. Ali, iznad svega bih izdvojila ljubav, bez koje ne bi bili ništa i bez koje niti jedan cilj ne bi imao svrhu. I, kako nam sv. Pavao kaže u poslanici Korinćanima (1 Kor 13, 1-3; 14, 1) ljubav je put najuzvišeniji i najljepši od svih puteva:

   „A sada ću vam pokazati još uzvišeniji najljepši od svih putova: Kada bih sve jezike ljudske govorio i anđeoske, a ljubavi ne bih imao, bio bih mjed što ječi ili cimbal što zveči. Kada bih imao dar prorokovanja i znao sva otajstva i sve spoznaje; i kada bih imao svu vjeru, da bih i gore premještao, a ljubavi ne bih imao – ništa sam! I kad bih razdao sav svoj imutak i kad bih predao tijelo svoje da se sažeže, a ljubavi ne bih imao – ništa mi ne bi koristilo.

   Težite za ljubavlju, čeznite za darima Duha, a najvećma da prorokujete.“

(1 Kor 13, 1-3; 14, 1)

Gordana Jurić

Pročitajte još

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Skip to content